Pierwszy Krok do zbudowania firmy dwa razy większej

Znajomi, samotność

Jeśli chcesz powiększać firmę to w pierwszym KROKU, powinniśmy skupić się na kontrolowanym wzroście sprzedaży – wynikającym ze strategii. Chodzi o  to, żeby nie był to przypadek. Sporo przedsiębiorców otwierając firmy myśli, że klienci pojawią się sami. Kiedy działasz już na rynku jakiś czas to pewnie ten etap masz już za sobą. Zderzenie z rzeczywistością jest często bolesne. Klientów nie tak łatwo pozyskać, a wysiłek ten dużo kosztuje i często prowadzi do wypalenia.

Jeśli chcesz zbudować firmę dwa razy większą to zdobywanie klientów dobrze jakby odbywało się w przewidziany i kontrolowany sposób.

Warto zatrzymać się i odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  1. gdzie będziesz ich szukał,
  2. co dokładnie zrobisz, żeby przekonać ich do zakupu,
  3. w jakim tempie będziesz pozyskiwał nowych klientów
  4. ile zarobisz na jednym kliencie?
  5. ile wydasz na zdobycie klienta?
  6. co będziesz robił, żeby z klientami utrzymać dobre relacje?

Odpowiedzi na powyższe pytania tworzą konkretną strategię, która jest niezbędna do stworzenia firmy dwa razy większej.

Jednym z elementów budowania strategii jest odpowiedź na 4 pytania:

  1. gdzie rywalizować (wybór rynku, segmentu klienta),
  2. jak się wyróżniać (przewaga konkurencyjna),
  3. w jaki sposób zarabiać,
  4. dlaczego klient miałby wybrać Twoją firmę i Twoje produkty.

Uwaga! Nie musisz mieć najdoskonalszego produktu na świecie.

Wystarczy, że stworzysz wrażenie unikatowości w głowie klienta. Dobrze, jakby to dotyczyło czegoś co ma dla klientów znaczenie.  Możesz to zrobić na początku na małej grupie swoich klientów zadając im pytanie co jest dla nich najistotniejsze. W ten sposób to klient Ci powie na co możesz zwrócić szczególną uwagę budując wrażenie unikatowości.

Kiedy otwierałem Klub Cashflow w Łodzi, zapytałem się klientów konkurencji, co mogę zrobić dla Ciebie trochę lepiej niż robią to inni. Odpowiedzią były kruche ciasteczka w trakcie spotkania. W przeciągu roku został tylko jeden Klub Cashflow w Łodzi, być może przewagą konkurencyjną na tamten moment były właśnie kruche ciasteczka w trakcie spotkania…

Z tego biorą się 3 kolejne kroki:

  1. wyróżnienie się na rynku – czyli wzbudzenie zainteresowania ze strony klientów,
  2. rozpoznanie głównego motywu zakupowego klienta – skłonienie do zakupu,
  3. rozpoczęcie zarabiania na nim  – jak klient może doprowadzać kolejnych i wracać po więcej

Czy marketing można delegować na innych? To pytanie zadało mi już setki przedsiębiorców.

Osobiście uważam, że można i być może powinno wesprzeć się ekspertyzą zewnętrzną, jednak osobiście jestem przekonany, że stworzenie strategii marketingowej powinno być główną rolą przedsiębiorcy, to przedsiębiorca odpowiada za stworzenie unikatowości swojej firmy.

Pamiętaj! Bez klientów i bez sprzedaży firma się nie rozwinie.

Uniezależnij firmę od siebie

Marzeniem wielu przedsiębiorców jest to, żeby ich firmy przynosiły coraz większe przychody a oni sami mieli coraz więcej wolnego czasu. Czy to jest tylko marzenie, czy może być to rzeczywiste działanie.  Żeby tak się stało musiałbyś klientowi dostarczać powtarzalnych efektów.

Zastanów się:

  1. jaki efekt dostarczasz,
  2. co sprawia dokładnie, że klient otrzymuje ten efekt,
  3. jak ten efekt wygląda – jak zmienia się życie klienta, jakich zmian może doświadczyć,
  4. jak zmierzysz, że zaszły obiecane zmiany,
  5. czy to są zmiany przez nas zakładane.

Zmiany, które chciałbyś wprowadzać, żeby za każdym razem były na najwyższym poziomie to potrzebujesz procesów i systemów.

W kilku tysiącach firm, które obsłużyliśmy na przestrzeni ostatnich 8 lat praktycznie w ogóle to nie istniało.  Właściciel się zna i robi, często powtarzając te same błędy. Jak firma ma urosnąć to tę wiedzę dobrze byłoby spisać i zamienić w konkretne procesy i systemy, a na gorące pożary powtarzające się napisać procedury, żeby pojawiały się z mniejszą częstotliwością albo najlepiej w ogóle.

Dzięki temu, że masz sprawdzone procesy, na których opiera się firma, to Ty zyskujesz spokój i działania wynikają z zaplanowania i realizacji strategii, a nie z chaosu. Nazywa się to standaryzacją, czyli uporządkowaniem firmy, poprzez nadanie jej powtarzalnego wzorca. Jest to odpowiedź – jak daną rzecz robić w najlepszy możliwy sposób. Jedna więcej o tym już w następnej części.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *